Innovació

Ja fa temps que els festivals de música han deixat de ser de música i prou. Els directors dels festivals han descobert que amb un bon line-up musical no és suficient per seduir a un nou exigent públic: els millenials, els principals assistents als festivals. Aquest nou públic busca que el sorprengui més enllà de la oïda, volen que els estimulin els màxims sentits possibles.

Aquestes innovacions s’apliquen al festival de diverses maneres, el més freqüent però, és l’escènic. Mitjançant un concepte es desenvolupa tota una estètica i gràfica del festival i sobretot els escenaris del festival: la part més important i vistosa d’aquesta.

A continuació veurem tres festivals (un internacional, un europeu i un de nacional) que han sabut entendre aquesta nova realitat musical i que havent treballat el festival des d’una vessant més que musical han aconseguit colar-se com un dels festivals amb més creixement de públic del panorama.

Tomorrowland

No necessita presentació: el festival més important i mediàtic d’Europa i un dels més importants a escala mundial. Han sigut pioners en fer de l’espai on es desenvolupa el festival un artista més del line-up. Amb 10 anys han sapigut evolucionar de “regalar entrades perquè no tenien assistents” a “vendre totes les entrades en tant sols un segon”, a la edició del 2013. Tot el festival (i branding) gira en torn una decoració que es basa en un compte de fades en una decoració. De fet si malmets la decoració del festival, aquest te dret a expulsar-te. 

Localització     Boom, Bèlgica
Dates     21,22 i 23 de Juliol
Aforo     450.000 assistents.
Gèneres     Techno (i tots els seus sub-gèneres).

 

BoomTown Fair

No és el més mediàtic del món però sí un dels més curiosos en quant a temàtica. Aquest festival d’arts i música converteix tot el terreny en una gran ciutat, on cada any s’escull el seu respectiu alcalde, hi ha eleccions i fins i tot s’emeten passaports. Aquesta ciutat, com totes les ciutats, tenen barris i cada un d’aquests està ambientat amb el seu gènere musical i gent particular. A diferència dels altres festivals que tenen 4 carpes principals (on les dues principals són les que estan tractades amb més minuciositat), aquest tracta els 23 escenaris que te amb la mateixa cura i amb els seus easters eggs. Val la pena veure el vídeo per entendre el nivell de detall que han arribat a assolir.

Localització     Winchester, Anglaterra
Dates     Mitjans d’Agost
Aforo     200.00 assistents.
Gèneres      Múltiples (EDM, Reggae, Punk, etc).

Medusa

És un dels festivals més recents de l’estat però que amb més força està entrant. Aquest any serà el primer que creen un festival amb una temàtica.
Aprofitant el nom que ja tenen de concepte (Medusa) i el lloc on es monta el festival (Platja de la Cullera), muntarán The Adventure of Atlantis, el primer festival que gira entorn a una temàtica a Espanya. Això vol dir que la decoració del escenari principal i tots els elements visuals giraran al voltant d’aquesta idea que transportarà als assistents a un entorn de fàbula i màgia. Per polir tots aquests detalls, compten amb la direcció de dos mestres fallers en la direcció d’art i producció.
Aquest festival serà una prova de foc per Espanya que mostrarà si la gent està disposada a pagar una quantitat extra a canvi de gaudir d’alguna cosa més que música.

Localització     València, Espanya
Dates     12, 13 i 14 d’Agost
Aforo     60.000 assistents.
Gèneres      Indie & EDM.

 

Conclusió

Com veiem amb aquest curt anàlisi, no serem els primers en tematitzar un festival però sí que és cert que hi ha dos fets en els quals nosaltres podem destacar i sobre-sortir per sobre dels altres competidors:

El primer és que cap juga amb el material com l’eix central de l’ambient. Tots compten amb grans grafistes i artistes que desenvolupen una gràfica i escenaris llegendaris, però cap ho fa des d’un material i treballar-lo entorn aquest.

Per altre banda, tots els festivals (per millenials) de música es segueixen trobant sobre terra ferm, cap arrisca apostant per noves idees. Creiem que utilitzar el suro per traslladar sobre un festival sobre l’aigua permet sorprendre el públic sense necessitat d’una inversió tant accentuada com necessiten els festivals quan volen tematitzar tot un espai. A més del factor innovació doncs, insistim, mai ningú ha proposat un escenari on els DJ’s estiguin punxant i els assistents s’estiguin banyat al aire lliure.

Anuncis